Packaging design voor fietshelmen Edwin van der Sar Foundation
Wij hoefden niet lang na te denken toen De Edwin van der Sar Foundation ons benaderde voor een bijzonder verpakkingsontwerp. De stichting biedt alle kinderen in de groepen 3 en 4 van de basisschool een fietshelm aan. Samen met de ANWB streven ze ernaar de veiligheid rondom fietsen naar school te verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers met hoofd- en hersenletsel te verminderen.
Aanbieden is leuk, maar hoe promoot je het dragen van een fietshelm onder jonge kinderen? Een kritische doelgroep, want jonge kinderen besluiten binnen een paar seconden of ze iets wel of niet leuk vinden. De verpakking vormt onbewust een belangrijk onderdeel van de eerste indruk. Mooie uitdaging voor ons ontwerpteam.
Uitgangspunten van packaging design
We hebben in het ontwerp met een aantal uitgangspunten rekening gehouden. Kinderen zijn nieuwsgierig. Met een deels open vormgeving wekken we die nieuwsgierigheid op. De verpakking is eenvoudig te openen voor kinderhanden, want als je iets ‘krijgt’ wil je het direct zelf kunnen openmaken.
Kinderen hebben de toekomst en voor hen moeten we voorzichtig omgaan met onze planeet. Het volledige ontwerp bestaat daarom uit recyclable karton, is eenvoudig ‘plat’ te maken en kan zo in de papiercontainer.
Van ontwerp naar slimme uitvoering
In een vroeg stadium zoeken onze ontwerpers contact met producerende partijen. In dit geval was er direct een klik met de verpakkingsexperts van Topa Verpakkingen. De waardevolle inbreng van hun kennisexperts heeft resultaat slimmer en sneller uitvoerbaar gemaakt.
En verder….
Als na de zomervakantie de basisscholen weer starten, komt de ANWB in actie. De ANWB verzorgt de voorlichting in hun Streetwise programma op de scholen.
Er is daarbij ruime aandacht voor het stimuleren van helmgebruik. Kinderen praten mee over de helm en krijgen er daarna allemaal één uitgereikt. Vervolgens kunnen ze de helm personaliseren met een eigen favoriete skin. Op deze manier heeft ieder kind een persoonlijke, unieke helm.