Let the bottle do the talking
Hooghoudt
Flesontwerp markeert nieuw jenevertijdperk
Het merk Hooghoudt wil het oubollige imago van de typische Nederlandse drank jenever rigoureus veranderen. Om de moderne consument te overtuigen van de diversiteit qua smaakprofiel, moet het roer helemaal om. Onderdeel hiervan is een nieuwe fles, die we samen met PROUDdesign hebben ontworpen. Door intensief samen te werken en concepten op te bouwen, kwam er een mooie balans tussen functie, esthetiek en het merk Hooghoudt. Een krachtige ontwerpbrief vormde de basis van het ontwerp: stoer, onverzettelijk, modern en rijk, waarbij flesdetails de historie van de drank en van Hooghoudt verbeelden.
Fles als podium voor merkuitingen
De fles heeft een rijke, nuchtere, centrale en iconische basis. Recht in vorm, rond in styling en gebaseerd op de fles waarin Holland Gin (de Engelse naam voor jenever) vroeger werd gebotteld zodra deze het vaste land van Amerika bereikte. Elke zijde van de fles is gedecoreerd met kenmerkende elementen van Hooghoudt, zoals de handtekening van Hero Jan Hooghoudt. Door de plaatsing rondom de fles is het etiket een belangrijk onderdeel van de vormgeving.
Glas als ontwerpmateriaal
Glas is een bijzonder materiaal om mee te ontwerpen. Zeker in combinatie met de diepe kleur van de drank zelf. De breking van het licht in het glas en de vloeistof is van alle kanten anders. De fabricagemethode laat ook wat toeval toe. Geen enkele fles is exact hetzelfde. De verdeling van het glas volgt zijn eigen principe.
Realistische modellen
Uit ervaring weten we dat je glasbreking en -details alleen kunt beoordelen door zelf de transparante fles in je hand te houden. Zo ook de balans in de fles en het gevoel waarmee je cocktails schenkt. Tijdens het ontwerpproces van zo’n tastbaar product is het maken van modellen echt onmisbaar. Onze eigen, geavanceerde modelwerkplaats is heel kundig in het vervaardigen van flesmodellen en maakte prachtige, realistische modellen.
“Het nieuwe design richt zich op de moderne consument, zonder Hooghoudt’s erfgoed en relatie met Nederland te verloochenen. De verandering markeert een nieuw jenevertijdperk: op het graan na, is alles anders.”
Arno Donkersloot
Algemeen directeur van Hooghoudt
Arno Donkersloot
Algemeen directeur van Hooghoudt
Meer informatie
Meer informatie over dit project? Nieuwsgierig naar wat npk design voor u kan betekenen?
Neem dan gerust contact op met Janwillem Bouwknegt