Message in a bottle

Heineken

Mooi initiatief van Heineken op het gebied van duurzaamheid: FOBO (forwardable bottle)

Message in a bottle

Om het principe van duurzame statiegeldflessen te promoten komt Heineken met het idee van een statiegeldfles die mooier wordt naarmate hij vaker wordt hergebruikt. De embossing gaat krassen, waardoor hij wittig en zichtbaarder op de fles wordt. Om de gedachte meer kracht te geven, krijgt elke fles een jaartal en een unieke code mee. Zo kunnen bierdrinkers via die unieke code op internet een boodschap achterlaten en verhalen van alle vorige gebruikers teruglezen. Een moderne ‘message in a bottle’.

Heineken FOBO by npk design

Freddy Heineken’s World Bottle

De afwijkende vorm van het flesje is geïnspireerd op een vroege circle of economy gedachte van Freddy Heineken. Op de Nederlandse Antillen zag hij dat een groot deel van het afval aan de kust bestond uit zijn flesjes. Hij bedacht een stapelbare fles waarmee huizen gebouwd konden worden. De World Bottle is niet op de markt gekomen, maar met FOBO krijgt zijn idee een vette knipoog.

6023-FOBO-Mark-Van-Iterson

“Ik vind dat design uiteindelijk het belangrijkste element van een propositie is. Design zit altijd heel erg op de essentie van wat je aan consumenten verkoopt.”
Mark van Iterson
Director Global Heineken Design

Samenwerking

Net als in eerdere projecten, is deze fles ook in nauwe samenwerking met Heineken en VBAT tot stand gekomen. Er is zo intensief contact, dat we bijna collega’s lijken. Heineken legt de lat heel hoog en beschouwt design echt als een mensen business. Lange termijnsamenwerking staat voorop. Ze zitten dicht bovenop ‘hun’ project, maar staan altijd open voor verrassende ideeën en suggesties.

Heineken FOBO by npk design
Heineken FOBO by npk design

Duurzaam

De introductie van Fobo in Frankrijk is een succes. Na een maand werd het concept al in 1600 cafés verkocht. En het is ook echt duurzaam: de FOBO scheelt in Frankrijk 78 procent in carbon footprint versus een one-way bottle.

meer projecten