Accessoires voor elke fiets

SKS Germany

Strategie


De samenwerking tussen SKS Germany en npk design ging van start met een strategische heroriëntatie. Gezamenlijk hebben we het merk, de producten en de eindgebruikers van deze gerenommeerde producent van fietsaccessoires (opgericht in 1932) onder de loep genomen. Op basis van de gewenste koers heeft npk design per doelgroep een uitgebreide styleguide opgesteld en diverse producten ontworpen.

Herkenbaarheid vergroten

SKS richt zich op drie doelgroepen: mountainbikers, wielrenners en allroad rijders. De centrale vraag was: hoe maken we het voor de consument zo duidelijk mogelijk welke producten voor welke doelgroep bestemd zijn?
De styleguides die npk heeft opgesteld, dienen als basis voor het ontwerp van zowel producten als verpakkingen, productlogo’s, website, catalogi, advertentiemateriaal en verkooppunten.

De centrale vraag was:

Hoe maken we het voor de consument zo duidelijk mogelijk welke producten voor welke doelgroep bestemd zijn?

Merkidentiteit bepalen

Voor het bepalen van de juiste uitstraling van de producten stond de gebruiker centraal. Stap 1 was het bepalen van de merkidentiteit van SKS.
Tijdens een serie workshops met alle betrokkenen hebben we concreet gemaakt wat SKS als merk wilde uitstralen. De antwoorden op deze vraag hebben we gekoppeld aan de resultaten uit doelgroepenonderzoek en relevante trends en ontwikkelingen in de markt.

SKS Germany by npk design
SKS Germany by npk design

Persona’s samenstellen

Om de verschillende doelgroepen zo nauwkeurig mogelijk in beeld te brengen stelden we persona’s van gebruikers samen. Persona’s beschrijven onder meer de levensstijl, behoeftes en voorkeuren van fictieve personen. Met deze gebruikersprofielen en een duidelijk beeld van de merkidentiteit beschikten we over een goede basis om per doelgroep de juiste uitstraling te bepalen. npk ontwikkelde een look & feel die past bij het merk SKS en die aansluit op de belevingswereld van de gebruiker.

‘In het begin van onze samenwerking hebben we uitgebreid de tijd genomen om samen een duidelijke visie te ontwikkelen op de toekomst van ons merk. Het grote voordeel is dat we nu op één lijn zitten. Hoe we dat merken? We hebben vaak aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen’

Design awards

Op basis van de styleguide ontwierp npk voor SKS diverse fietsaccessoires waaronder spatborden en fietspompen. Voor het ontwerp van de Diago mini fietspomp heeft npk twee internationale design awards ontvangen: een iF Design Award en een Red Dot Award.

Probleemloze implementatie

SKS produceert in eigen beheer. Dankzij de nauwe samenwerking met npk design is er altijd een vloeiende overgang van conceptfase naar implementatie.

meer projecten