Laadpalen Zero Emissie bussen in Rotterdamse Stijl
Vervoersbedrijf RET
Laadpalen voor Zero Emissie (ZE) bussen Rotterdam
Openbaarvervoersbedrijf RET verzorgt onder anderen het busvervoer in Rotterdam en omstreken. Het bedrijf staat voor de grote uitdaging om uiterlijk in 2030 alle dieselbussen door Zero Emissie (ZE) bussen te vervangen. Deze ZE bussen worden ‘s nachts opgeladen in een stalling. Overdag worden ze tussentijds opgeladen door middel van laadpalen op begin- en eindhaltes van de dienstregelingen.
Ontwerper en adviseur Rotterdamse Stijl
Wij hebben als ontwerpbureau zowel een ontwerpende als adviserende rol. De rode draad is steeds het overleg met de gemeente Rotterdam om de producten, die in de openbare ruimte komen te staan, aan te laten sluiten bij ‘De Rotterdamse Stijl’. Dit is het stadsbrede plan waarin de Gemeente haar visie voor de inrichting van de openbare ruimte heeft omschreven en verder uitgewerkt in een toolkit.
Samen met de partij aan wie de opdracht wordt gegund, in dit geval vervoersbedrijf RET, werken we als design bureau aan het ontwerp, ontwikkeling en de realisatie.
Ontwerprichtlijnen passend binnen ‘De Rotterdamse Stijl’
De ontwerprichtlijnen voor de laadpalen geven de grenzen aan voor volume en basis van de productopbouw. De keuze van de pantograaf (e.g. stroomafnemer) op de bus is ook bepalend. Het impliceert namelijk een bepaald archetype laadpaal: een stevige staalconstructie met overhang en een ‘inrijkap’, waarbij op afstand van maximaal 25 meter het bijbehorende transformatorstation komt.
Robuust fundament en doorlopende lijnen
Alle palen en masten in De Rotterdamse Stijl hebben een robuust fundament waaruit de functie ‘groeit’. Dit zie je terug in de iconische vorm die ook typerend is voor bijvoorbeeld de anti-parkeerpalen en stadsklokken. De overhang waaraan de inrijkap is bevestigd, groeit als een zijtak uit de paal. Het is een doorlopende lijn die afbuigt boven de bus.
Door de juiste keuze van materiaal en kleur past het eindresultaat prachtig in het straatbeeld. De omvang en hoogte van de laadpalen vormde een constructieve uitdaging.
Het eindresultaat is inmiddels op verschillende plekken geplaatst en in gebruik. Het sluit goed aan bij andere elementen in de stad en omgeving.
Meer informatie
Meer informatie over dit project? Nieuwsgierig naar wat npk design voor u kan betekenen?
Neem dan gerust contact op met Herman van der Vegt.
Neem dan gerust contact op met Herman van der Vegt.